Reklampaus

Snälla, ge mig en reklampaus. Ett avbrott från det konstanta flödet av pr-kampanjer som står mot oss som en vägg. Människan som kom på idén med reklampelare är ett ondskefullt geni. Samma sak med pop-ups och busshållplatser. Man undrar ju; vem gav företagen lov att ständigt utsätta samhället för denna visuella förorening? Inte var det någon som åker buss iallafall. Varför är det helt okej sätta upp profitorienterade massbudskap överallt där blicken kan råka hamna? Och vem bestämmer vad som är okej att göra reklam för? Alkohol, kläder sydda av barnhänder, kaffe från inhumana plantager på andra sidan jorden, bananer besprutade med kemikalier.. helt okej! Etikregel gäller tydligen bara i programmet. Reklamen? Ja, men det är ju en annan femma!


Insmygandes har reklamen kommit och etablerats i samhällets alla vrår, den känns nu nästan lika naturlig som trädet som höggs ner för att göra affischen. Företag skyr inga medel för att få dina sedlar. Använd barn, spela på det dåliga samvetet, locka med sex, glöm moralen och glöm framtiden. KÖP.MER.NU. Till varje pris ska budskapet etsas fast på vår näthinna och i vårt undermedvetna.

I pausen erbjuds..
Tja, vad sägs om lite allmännyttig kunskap? Information om kulturevemang? Konst? En gammal hederlig anslagstavla vid busshållplatserna? Positiva budskap och nyheter? Bestäm du! Det offentliga rummet ska inte domineras av vinsthungrande företag. Det ska vara ett uttryck och en spegel för oss, folket! Låt oss slippa H&Ms bikinimodeller med sin rutinerade super-sexig-men-samtidigt-helt-avslappnad-look. Vi är intelligenta, tänkande varelser. Reklamen fördummar och bedövar, vilseleder oss från det som är viktigt i våra liv. Låt inte ditt sinne fyllas upp med reklam för att någon annan ska tjäna pengar. Det är ett slöseri med värdefull mänsklig potential.


RSS 2.0